Saturday 5 March 2016

Ucapan Takziah Kembalinya Kerahmatullah Sheikh Dr Hassan Abdullah At Turabi (1932 - 2016)

Pemergian Sheikh Dr Hassan At Turabi Satu Lagi Kehilangan Besar Kepada Dunia Islam.

Biro Pemahaman & Pemantapan Agama (BiPPA) Keadilan melalui Pengerusinya YB Sen Dr Muhammad Nur Bin Haji Manuty mengucapkan takziah kepada keluarga Almarhum Sheikh Dr Hassan Abdullah At Turabi yang telah meninggal dunia pada 5-Mar-2016.

Dunia Islam yang masih bersedih dengan pemergian Almarhum Sheikh Dr Taha Jabir Al Alwani sehari yang lepas dikejutkan pula dengan pemergian tokoh politik Islam dan  pembaharuan Sudan ini.

Pemergiannya merupakan satu kehilangan besar kepada umat dan dunia Islam yang dahaga kan pandangan  dan sentuhan nya dalam gerakan pembaharuan politik dalam negara umat Islam sedunia.

Almarhum yang dilahirkan pada tahun 1932 di Kassala,Sudan merupakan ilmuan keluaran University of London,University of Khartoum,University of Paris dan King's College,London,seorang yang sangat mendalami iimu,fasih berbahasa Peranchis,Inggeris,Jerman,Itali dan Arab.

Almarhum merupakan salah seorang tokoh yang paling berpengaruh dalam politik Sudan moden,beliau mewarnai politik Sudan moden dengan idea idea pembaharuan didalam beragama dan berpolitik.
Almarhum disebut 'tokoh kunci proses Islamisasi Sudan'
Seorang negarawan  Sudan yang berjaya menempatkan Islam di Sudan,
Almarhum juga seorang ilmuan Islam yang rapat dengan Datok Seri Anwar Bin Ibrahim dan pimpinan awal Angkatan Belia Islam ABIM.

Alamarhum banyak meninggalkan karya karya hasil pengamatan beliau terhadap apa yang berlaku di Sudan dan  umat serta dunia Islam.
Antara Qadaya At Tajdid.

Almarhum juga  terlibat di peringkat tertinggi politik Sudan.

Almarhum ialah :
Setiausaha Agung Kongres Parti Popular 1999 - 2016,
Speaker Dewan Negara Sudan 1996 - 1999 dibawah Presiden Omar Al Basyir,
Menteri Luar Sudan pada tahun 1989 dibawah Presiden Omar Al Basyir,
Peguam Negara Sudan 1979 - 1982 dibawah Presiden Ghaffar Nimeiry,
setiuasaha Agung Barisan Islam Kebangsaan 1964 - 1999.

Demi perjuangan dan mempertahan prinsip Almarhum berkali kali juga ditahan dan dipenjarakan.

Kepada ALLAH kita memohon semoga segala amalannya diterima,segala dosanya diampuni dan semoga ALLAH mengurniakan kasihan belas merahmatinya.


"Pembaharuan agama tidak bererti keluar dan melanggari ajaran agama tetapi upaya responsive atas keperluan beragama dalam zaman dan kondisi tertentu"
-Almarhum Sheikh Dr Hassan Abdullah At Turabi.

YB Sen Dr Muhammad Nur Bin Haji Manuty
Pengerusi BiPPA Keadilan.
6-Mar-2016

No comments:

Post a Comment